مطالب بازاریابی

مطالب بازاریابی

مطالب بازاریابی

مطالب بازاریابی

مطالب مختلف از مقاله های مختلف درباره بازاریابی . شیوه های مختلف مارکتینگ . اشخاص موفق در بازاریابی . شرکتهای مختلف بازاریابی

بایگانی

بازاریابی هوشمند

شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۴۶ ب.ظ

بازاریابی هوشمند

فشارهای رقابتی در دنیای امروز بر بنگاه‌ها، باعث شده است که اهمیت دانش را در حوزه‌های رقابتی به درستی درک نموده و تلاش نمایند از این ابزار در جهت دست‌یابی به اهداف رقابتی خود استفاده نماید. چنین پدیده‌ای منجر به ظهور مفهوم جدیدی با عنوان بازاریابی هوشمند شده است بنگاه‌های امروزی، با ورود فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطی و تکنولوژی‌های جدید مبتنی بر وب توانسته‌اند، ضمن برقراری روابط بلند مدت با مشتریان خود، به نحو موثرتری اطلاعات و دانش مربوط به مشتریان خود را جمع‌آوری نموده و با پردازش به موقع اطلاعات، ازاین داده‌ها در حوزه‌های رقابتی خود بهره‌ گیرند.



Image result for ‫بازاریابی هوشمند‬‎

به طورسنتی داده‌های مربوط به مشتریان از طریق تحقیقات بازاریابی و سیستمهای اطلاعاتی مدیریت جمع‌آوری و تفسیر می‌شوند. رگه غنی دانش مشتری، در اختیار افرادی قرار دارد که با مشتری در تعامل هستند، این افراد ممکن است بازاریابان شرکت کوچکی باشند که درگیر تعاملات بنگاه با بنگاه می‌شوند و یا نماینده خدماتی یا همکار خرده فروشی که در تعاملات بنگاه با مشتریان درگیر می‌شوند
در هر دقیقه، دوهزار صفحه مطلب علمی به حجم اطلاعات شبکه اینترنت افزوده می‌شود. هرروز بیش از 300 میلیون  صفحه دراینترنت فرستاده می‌شود و تقریبا 5 سال طول می‌کشد که بتوان مقالات و مطالب به روز شده در 24 ساعت را به تمامی خواند. بنابراین تمام اطلاعات از چنین نرخ رشدی برخوردارند. در بخشهای تحقیق و توسعه بازاریابی  اغلب یک گروه چند نفری شروع به جمع آوری اطلاعات مورد نیاز می‌کنند و شاید اطلاعاتی مشابه، اما با نامهای مختلف را بایگانی کنند و معمولا چندین و چند بار در این گروهها دوباره و چند باره کاری اتفاق می‌افتد.

در عصری که زمان، کلید اصلی در تجارت است، شرکتها به استفاده از ابزارهای اطلاعاتی روی آورده اند تا بتوانند اطلاعات مورد نظر را بسرعت ازمنابع استخراج کنند بازاریابی هوشمند در امر تصمیم گیری در سطوح مختلف سازمان بویژه سطوح مدیران ارشد با تحلیل اطلاعات و روشهای پرس و جو تسهیلات زیادی را فراهم می کند که متداولترین این روشها به قرار زیر است:

  • (On-Line Analytical Processing) (OLAP) پردازش تحلیلی آنلاین
  • (On-Line Transaction Processing) (OLTP)  
  • (Data Warehousin) (DW) انبار داده 
  • Data Mining) (DM) داده‌کاوی 
  • (Customer Relationship Management) (CRM).

چرا بازاریابی هوشمند الکترونیکی لازم است

74% مصرف کندگان آنلاین بطور شخصی به تحقیق پرداخته و قبل از خرید و اتخاذ تصمیم به دنبال اطلاعات می گردند.
76% مصرف کندگان آنلاین احساس می کنند اینترنت به آنها کمک می کند که تصمیمات عاقلانه تری اتخاذ کنند.
77% مصرف کنندگان آنلاین شخصا اقدام به خرید محصول یا خدمات از طریق اینترنت از گذشته تاکنون کرده اند.
73% مصرف کنندگان آنلاین موافقند که با دسترسی به اینترنت زمان بیشتری را برای جستجوی محصولات می گذارند.
70% مصرف کنندگان آنلاین اطلاعات را به شکل آنلاین در فرایند تحقیقاتی خود بدست می آورند.
69% از مردم خود را قادر به مقایسه اطلاعات محصول به شکل آنلاین می دانند.
در کسب و کار الکترونیکی، تعامل بین مشتری و شرکت یا سازمان، از طریق کامپیوتر برقرار می‌شود، به این معنا که، هر معامله و هر جزئی از رفتار و گفتگوی برخط را ثبت کرد. اگر این داده‌های جمع‌آوری شده، به طور مناسبی تحلیل شوند به منبع اطلاعاتی خوبی برای شرکت تبدیل می‌شوند
عناصر هر سیستم اطلاعات بازاریابی شامل موارد زیر است

  • سیستم‌جمع‌آوری داده‌ها
  • سیستم‌مدیریت پایگاه داده‌ها
  • ابزارهای تحلیل آماری و گرافیکی
  • مدلهای تحلیلی
  • ابزارهای بازیابی

اهداف کلی بازاریابی هوشمند
1:تحلیل عمیق بازار 
2:پیش بینی بازار که می تواند قبل از اینکه رقبا سهم بازار خود را توسعه دهند ، منافع جدید بوجود آمده در بازار را عاید سازمان کند.
3:بالا بردن سطح رضایت مندی مشتریان که می تواند موجبات استمرار کسب و کار باشد .
4:شناسایی مشتریان دائمی که وفادارند که می توان با پیگیری رفتار آنان جهت گیری های کلان سازمان و استراتژیک را انجام داد.
5:تقسیم بندی مشتریان و متعاقبا ایجاد تنوع در روش برخورد با هر گروه از مشتریان
6:افزایش کارایی سازمان در امور داخلی و شفاف سازی رویه فرایندهای کلیدی
7:استاندارد سازی و ایجاد سازگاری بین ساختارهای سازمان
8: تسهیل در تصمیم گیری که جزء اهداف اساسی بازاریابی محسوب می گردد.
9:تشخیص زود هنگام خطرات قبل از اینکه سازمان را به  مخاطرات جدی بکشاند و شناسایی فرصتهای کسب و کار قبل از اینکه رقبا آنرا تصاحب کنند.

بازاریابی هوشمند توانایی درک، تحلیل و ارزیابی عوامل محیطی (مشتریان، رقبا و صنعت) است به گونه‌ای که با به کارگیری این تحلیل و ارزیابی بتوان تصمیمات استراتژیک و عملیات بهینه‌ای را اتخاذ کرد.به طور کلی می‌توان گفت که چهار هدف اولیه هوشمندی بازاریابی به شرح زیر است:

  • تحلیل و رهگیری رقبا
  • شناسایی فرصت‌ها و تهدیدات بازار
  • پشتیبانی از برنامه‌ریزی استراتژیک و اجرای آن
  • پشتیبانی از تصمیم‌گیری‌های استراتژیک
منبع:محمد غفاری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی